Fietsveilig Hove

De laatste jaren was er geregeld commotie over de verkeersveiligheid in Hove, surtout over de fietsveiligheid. Als papa van drie, soms wat roekeloze fietspiraatjes, ook voor mij een absolute topprioriteit. Je wilt je kids met een gerust hart de baan op laten gaan. Dat vele Hovenaars daar bezorgdheid over tonen is uiteraard een stimulans voor een bestuur om daar ook op te schakelen en ondanks de kreten die soms klinken op sociale media begint dat aardig te lukken.

Recent kwamen de laatste cijfers uit Vlaanderen naar me toe en daar viel na jaren iets fantastisch in op te merken. We staan nergens meer op een gevarenlijstje. Er zijn geen zwarte punten (punten die gewogen worden ahv het aantal ongevallen) in Hove en nog belangrijker eind dit jaar staan we niet meer op de gevaarlijke schoolroutelijst.

In 2021 werd een bevraging gelanceerd bij lokale besturen om onveilige plekken en kruispunten op schoolroutes te detecteren. Uit die bevraging kwam een lijst van 874 schoolrouteknelpunten in heel Vlaanderen, waarvan 205 in de provincie Antwerpen. Hove stond daar ook op met het kruispunt N1-Edegemsestraat. Die werken, en ja dat leverde al wat hinder op daar – en in de omleidingsroutes, eindigen dit jaar.

Elk verkeerslachtoffer is er al jaren een teveel, maar qua fietsslachtoffers doen we het eigenlijk niet zo slecht. in 2022 waren er 9 ongevallen op het grondgebied Hove met fietsers (7 lichtgewonden en 2 zwaargewonden). En ondanks wat vaak gesuggereerd wordt, waren daar geen ongevallen bij met een speedelec. 7 ongevallen met een gewone fiets en 2 met een elektrische fiets. Maar die 9 zijn er dus 9 teveel. We weten uit de statistieken dat de meeste ongevallen met fietsers op de fietsinfrastructuur, het fietspad dus, zelf gebeurd. Dat is ongeveer de helft van de ongevallenlocaties. Het is dus zaak van niet alleen de knelpunten aan te pakken waar nog weinig fietsvoorziening is, maar zeker ook de bestaande infrastructuur constant te monitoren. En net dat laatste is wat we deze week op het college beslisten. De provincie gaat na de nodige infomomenten van dit jaar, nu echt aan de slag met de F1-fietsostrade. We krijgen de komende jaren over zowat heel de lengte een belangrijke verbreding van deze fietsader, met onder meer het wegwerken van de gevaarlijkere knopen aan Hoverheide en de brug naar Mortsel, de bocht aan Hoverheide richting spoorweg en een volledig nieuw benedentraject langs het spoor tot aan de Verbindingsstraat.

Neem daar nog de college-beslissing bij om al de inkomsten uit de GAS 5-wetgeving te koppelen aan investeringen ifv verkeersveiligheid. We hebben natuurlijk liever dat u niet geflitst wordt, maar mocht het zo zijn weet dat die centen terugkeren naar Hove voor een betere voet- en fietspaden. En dan rest ons nog de verankering van al wat een breder mobiliteitsverhaal is in het Ruimtelijk Beleidsplan, waarvan de conceptnota eind januari op de gemeenteraad komt. Daarin moeten we al vooruit kijken, want er zijn zeker nog verbeterpunten. De Kapelstraat om er maar een uit te pikken. Maar al bij al een goed rapport vanuit Vlaanderen dus.

Delen, liken, tweeten?